1 actieplan
Vandaag, en morgen nog meer, moet onze samenleving op elk beschikbaar talent kunnen rekenen. Elk onontgonnen talent telt. We mikken erop dat meer dan helft van de 25- tot 34-jarigen in 2027 een diploma hoger onderwijs heeft.
Als Vlaamse Hogescholenraad leggen we daarom 5 duidelijke beleidsthema’s op tafel. Om onze politici daarbij op de belangrijkste werkpunten te wijzen, geven we een overzicht van alle doelstellingen en concrete voorstellen per thema:
Liever meteen de volledige versie?
Download het Memorandum
1. Een flexibel en doelmatig aanbod van professioneel gerichte opleidingen
De doelstellingen
- Een flexibel en transparant opleidingsaanbod voor wie een studie wil kiezen.
- Een flexibel, doelmatig opleidingsaanbod dat proactief kan inspelen op de noden van de arbeidsmarkt en de samenleving.
- Een flexibel opleidingsaanbod dat rationeel en verantwoord is.
Onze concrete voorstellen
- Samenwerking – Macrodoelmatigheid van een nieuwe opleiding wordt samen en Vlaanderen-breed geanalyseerd.
- Nieuwe taakverdeling – De hogescholen zijn geen rechter en partij meer en de Commissie Hoger Onderwijs wordt versterkt.
- Transparante procedures – Procedures beter op elkaar afstemmen.
- Meer zuurstof – Driejaarlijks programmeren om ruimte te creëren voor een betere onderlinge afstemming.
- Geen onnodig werk – Toets Nieuwe Opleidingen pas opstarten nadat het doelmatigheidsonderzoek is afgerond.
2. Een flexibel aanbod inzake levenslang leren, digitaal ondersteund
De doelstellingen
- Hogescholen in een regierol voor de ontwikkeling van levenslang leren.
- Een flexibel en modulair aanbod van (vervolg)opleidingen op maat van (werk)studenten, digitaal ondersteund.
- Een pragmatisch aanbod van professionele masteropleidingen aan hogescholen.
Onze concrete voorstellen
- Aanbod op maat – Een verruimd leerconcept met grotere combinatie van werk- en leercontexten.
- Flexibiliteit – Faciliteren van de combinatie van leven en leren door aangepaste sociale maatregelen.
- Extra middelen – Financiële incentives levenslang leren voor alle partijen.
- Meerwaarde – Professionele masteropleidingen in specifieke niches.
3. Meer praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek
De doelstellingen
- Onderzoek aan de hogescholen dat een stevige plaats inneemt in de kennisketen (door nog meer co-creatie met ondernemingen en social profitorganisaties en de dienstverlening die eruit voortvloeit mogelijk te maken).
- Vlaamse hogescholen kunnen hun kennispotentieel mobiliseren om de innovatie-paradox op te lossen.
- State-of-the-art onderzoeksinfrastructuur in de hogescholen.
Onze concrete voorstellen
- Financiële basis – Een jaarlijkse verhoging van de middelen met 10% voor praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek.
- Kennis benutten – Continuïteit van het nieuwe beleidsinstrument ‘kennisdiffusie’.
- Uitbouw infrastructuur – Financiering van de onderzoeksinfrastructuur.
- Opwaardering – Directe toegang tot het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek voor de Schools of Arts en de Hogere Zeevaartschool.
4. Een versterking van de internationalisering
De doelstellingen
- Studenten vormen tot professionele wereldburgers, met sterke interculturele competenties en persoonlijkheid.
- Bijdragen aan de sociaaleconomische, innovatieve en artistieke uitstraling van Vlaanderen in de wereld.
- (h)Erkend worden als toonaangevende kennis- en hogeronderwijsinstellingen door stakeholders in binnen- en buitenland.
Onze concrete voorstellen
- Integraal beleid – Ontwikkel een Vlaamse internationaliseringsstrategie.
- Mobiliteit – Actualiseer ‘Brains on the move’.
- Europese financiering – Zorg voor een structurele verbetering van de toegankelijkheid tot Europese subsidieprogramma’s.
- Naamgeving – Kies voor ‘University of Applied Sciences and Arts’ als Engelse vertaling voor ‘hogeschool’.
- Branding – Vlaanderen en Brussel op de kaart zetten als studiebestemming en kennisregio.
- Welkombeleid – Aantrekken van internationale studenten en verankeren van internationale alumni.
- Autonomie – Hogescholen zelf laten beslissen over het Nederlandstalige equivalent voor anderstalige opleidingen.
- Taalnormen – Wegwerken van het concurrentienadeel in het aantrekken van buitenlandse studenten.
- Gelijk speelveld – Geen concurrentienadeel meer bij het aantrekken van buitenlandse docenten en lectoren.
- Schaalgrootte – Bouw een geïntegreerde Vlaamse organisatie uit voor de internationalisering van het hoger onderwijs.
5. Een correcte en doelmatige financiering
De doelstellingen
- 1.500 euro extra per student om de financiering van het hoger onderwijs op een internationaal peil te brengen en onze hogescholen maatschappelijk weerbaar te maken.
- De perverse effecten in het financieringsmechanisme vermijden.
- Het studiesucces van de studenten verhogen.
Onze concrete voorstellen
- Enveloppefinanciering – Creëer ademruimte en vermijd perverse effecten.
- Opleidingen – Verhogen van de weging van studiepunten in bedrijfs- en technologisch georiënteerde opleidingen.
- Patrimonium – Optrekken van de investeringssubsidies.
- Internationalisering – Concretiseren van meer ambitie om te internationaliseren.
- Levenslang leren – Inhoudelijke regierol in levenslang leren.
- Onderzoek – Middelen voor het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek jaarlijks met 10% laten groeien.
- Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Directe toegang tot het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek.
- Kunsten – Bijzondere salarisschalen.