Ambassadeurs aan het woord

Het talent voor morgen verspreidt zich over 13 Vlaamse hogescholen. Stuk voor stuk topinstellingen die via graduaats-, bachelor- en masteropleidingen hoogwaardige professionals vormen. Talent met vakinhoudelijke en beroepsgerichte kennis, maar evengoed met internationale en interculturele competenties, taalvaardigheden, digitale en artistieke skills.

Nathalie Van Hool, alumnus Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen

Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen

Ambassadeur: Nathalie Van Hool, advocaat bij L.Inc | Advocaten
Opleiding: rechtspraktijk

“Toen ik op de website las dat 99% van de afgestudeerden in de rechtspraktijk een job vinden, was ik meteen verkocht. Bovendien was het een praktijkgerichte opleiding: gepassioneerde experts leren je een doe-mentaliteit aan. Die skills wilde ik in mijn derde – en laatste – academiejaar testen in een buitenlands project. AP koppelde me aan een partnerhogeschool in China, die huisvesting en een basiscursus Chinees regelde. Even later liep ik dankzij hen mee bij Boardroom Limited, een consultancybureau voor buitenlandse bedrijven in China. Ik mocht van bij het begin events en meetings bijwonen, een once-in-a-lifetime-ervaring.”

“AP gaf me de kans om in China praktische kennis op te doen bij een toonaangevend consultancybureau” - Nathalie Van Hool,
alumnus Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Bart Tommelein, alumnus Arteveldehogeschool

Arteveldehogeschool Gent

Ambassadeur: Bart Tommelein, burgemeester van Oostende
Opleiding: toegepaste communicatie

“Ik koos voor de richting toegepaste communicatie met vakken die me in het secundair onderwijs al boeiden, zoals methodologie, sociologie en psychologie. Zoals zoveel West-Vlamingen trok ik daarvoor naar Gent. Als student moet je immers ervaren wat het kotleven inhoudt, maar in tegenstelling tot mijn universiteitsvrienden zat ik elke dag in de les. Ik had die discipline nodig, maar het grote voordeel van een professionele bachelor is vooral de voeling met het werkveld en het praktijkgerichte denken. Die profielen zullen we in de toekomst meer dan ooit nodig hebben. Zo zie ik als voormalig minister van energie dat steden en bedrijven alsmaar meer mensen met toepasbare kennis van energiebeheer zoeken.”

“Ik ben trots op mijn hogeschooldiploma. Met de kennis en ervaring die ik vandaag heb, zou ik het meteen opnieuw doen.” - Bart Tommelein,
alumnus Arteveldehogeschool
- Xavier Taveirne, alumnus Erasmushogeschool Brussel

Erasmushogeschool Brussel

Ambassadeur: Xavier Taveirne, tv- en radiopresentator bij de VRT
Opleiding: communicatiebeheer

“Ik heb een korte concentratieboog en door in groep rond verschillende projecten te werken, was er veel afwisseling. Dat verliep soms wat chaotisch, maar het leverde vooral originele resultaten op. Zelf durfde ik al snel de leiding nemen en kon zo meteen tonen wat ik waard was. Ik leerde hoe ik een team moest managen en ideeën kon vormgeven. Die focus op groepsdynamiek komt vandaag goed van pas op de VRT-redactie. Meer zelfs, ik ben nu zelf ook praktijklector. Mijn grootste voldoening? Dat studenten sneller iets oppikken van iemand die dagelijks in het werkveld staat. Die directe en persoonlijke benadering is broodnodig. Jongeren zijn niet blind en pikken snel trends op. Treed dus met hen in dialoog.”

“Hogescholen moeten met een open blik naar de veranderende wereld kijken en zichzelf durven heruitvinden” - Xavier Taveirne,
alumnus Erasmushogeschool Brussel
Alex Lippens en Koen Van Lancker, alumni Hogeschool Gent

Hogeschool Gent

Ambassadeur: Alex Lippens en Koen Van Lancker, medeoprichters brouwerij ‘t Verzet
Opleiding: biochemie

“Ik had als tiener een enorme interesse in wetenschap en experimenteerde er op los”, zegt Alex Lippens. “Daarom trok ik naar HoGent voor een opleiding rond brouwerijtechnologie. De school beschikt zelf over een proefbrouwerij en tijdens je studies bezoek je verschillende brouwerijen en mouterijen. Ook in het buitenland! Ik liep stage in Affligem, maar Koen ging naar Suriname. Onze derde partner bestudeerde dan weer de bierrevolutie in de VS. Het resultaat: vandaag runnen we een eigen brouwerij met een vast gamma van zes bieren. We bieden ’t Verzet intussen ook aan als stageplaats. Van die eerste werkervaring hebben we zelf enorm veel opgestoken, maar we kunnen zeker ook nog leren van de jongere generatie. Een win-win dus!”

“Met keuzevakken zoals boekhouden of bedrijfskunde stimuleer je de ondernemingszin bij studenten” - Alex Lippens en Koen Van Lancker,
alumni Hogeschool Gent
Dennie Lockefeer, alumnus Hogere Zeevaartschool

Hogere Zeevaartschool

Ambassadeur: Dennie Lockefeer, Chief Commercial Officer bij Van Moer Logistics
Opleiding: nautische wetenschappen

“De interesse voor de maritieme wereld is me met de paplepel ingegeven. Als kind tuurde ik ’s nachts urenlang naar de enorme schepen die muisstil de haven van Antwerpen binnenslopen. Het toelatingsexamen was de eerste horde in mijn opleiding. Samen met geneeskunde en tandheelkunde is het een van de weinige studies met die startersvoorwaarde. Na het eerste jaar en een stage van 5 weken bij de marine, valt nog eens een derde af. Wie daarna doorbijt, behoort tot de selecte groep van nautische wetenschappers in België. In Nederland bestaat een soortgelijke opleiding, maar enkel op bachelorniveau. De Hogere Zeevaartschool mag uitzonderlijk masters afleveren. Als ik nu de naam van de school laat vallen, kijken de mensen nog steevast op.”

Dennie Lockefeer overleed op 12 januari 2019 aan de gevolgen van een zwaar verkeersongeval in de haven van Antwerpen, begin december 2018.

De Hogere Zeevaartschool en de Vlaamse Hogescholenraad bieden hun deelneming aan aan de familie Lockefeer.

“De opleiding nautische wetenschappen geniet terecht een uitstekende reputatie in binnen- en buitenland” - Dennie Lockefeer,
alumnus Hogere Zeevaartschool
Francis Wanten, alumnus Hogeschool PXL

Hogeschool PXL

Ambassadeur: Francis Wanten, ondernemer en voorzitter van Voka Limburg
Opleiding: boekhouding en fiscaliteit

“Mijn ouders waren ondernemers en ik zag welke moeilijkheden ze hadden met administratie en boekhouding. Mijn keuze voor een opleiding in die richting lag dan ook voor de hand: de zaken die ik leerde, kon ik thuis meteen in de praktijk omzetten. Duaal leren avant la lettre, zeg maar. Omgekeerd kaartte ik de problemen bij ons familiebedrijf aan tijdens de lessen. Door die ervaring ben ik een fervente voorstander van de combinatie van studeren en werken. Als ondernemer bied ik bij onze bedrijven ook zelf stageplaatsen aan. Heel vaak blijven de stagiairs daarna in dienst. Niet te verwonderen: hogeschoolstudenten zijn doorgaans hands-on en klaar om operationeel ingeschakeld te worden.”

“De kloof tussen het onderwijs en het bedrijfsleven is te groot. De oplossing: duaal leren invoeren in het volledige hoger onderwijs.” - Francis Wanten,
alumnus Hogeschool PXL
Tim Moreels, alumnus Hogeschool West-Vlaanderen

Hogeschool West-Vlaanderen

Ambassadeur: Tim Moreels, 3D character artist bij Airborn Studios
Opleiding: digital arts & entertainment

“In de middelbare school had ik twee passies: gamen en tekenen. Terwijl mijn vrienden naar de universiteit trokken, waagde ik mijn kans in de gamewereld bij Howest. Geen evidente keuze voor mijn ouders. Tijdens mijn studies kreeg ik eerst een uitgebreid basispakket: programmeren, animeren, designs ontwikkelen enzovoort. Daarna liep ik stage bij Elite3D in het Spaanse Valencia, een grote naam in de sector. De contacten met internationale studenten en experts die dezelfde passie delen, maakt deze opleiding zo sterk. Howest is met Digital Arts & Entertainment trouwens uitgeroepen tot beste ‘game design and development’-school ter wereld.”

“Onze hogescholen moeten internationale kenniscentra worden” - Tim Moreels,
alumnus Hogeschool West-Vlaanderen
Kris Van Dijck, alumnus Karel de Grote Hogeschool

Karel de Grote Hogeschool

Ambassadeur: Kris Van Dijck, Vlaams volksvertegenwoordiger en burgemeester van Dessel
Opleiding: lerarenopleiding

“Mijn studies waren doel- en praktijkgericht. Zo merkte ik dat academici die een lerarenopleiding hadden gevolgd, het vak minder goed beheersten dan ik. Mijn stageplaats leverde me meteen ook een eerste jobaanbieding op. Ik kon na mijn opleiding direct aan de slag en werd na een positieve evaluatie vast benoemd. Toch is het niet al goud wat blinkt: de overgang van student naar leerkracht is te abrupt. Plots sta je alleen voor de klas en doe je wat dan het beste lijkt. Permanente bijscholing van leerkrachten, maar ook van andere professionals, is een must. Hier moeten de hogescholen een grotere rol in gaan spelen. Daarnaast is er ook nood aan een verdere internationalisering, over alle opleidingsdomeinen heen.”

“Permanente bijscholing van professionals is een must” - Kris Van Dijck,
alumnus Karel de Grote Hogeschool
Jef Neve, alumnus LUCA School of Arts

LUCA School of Arts

Ambassadeur: Jef Neve, jazzpianist en componist
Opleiding: klassieke muziek en jazz

“Ik kon me geen leven zonder muziek voorstellen en meldde me aan bij het Lemmensinstituut in Leuven, vandaag onderdeel van LUCA School of Arts. Daar kreeg ik les van gerenommeerde muzikanten en dirigenten zoals Bert Joris en Kurt Bikkembergs. Het waren persoonlijkheden die ongetwijfeld hun stempel op mijn vorming drukten. Ik leerde hoe ik een instrument moest bespelen, maar evengoed filosofie, geschiedenis en muziekesthetica. Het grootste werkpunt: de voorbereiding op de arbeidsmarkt. Na hun studies denken studenten nog te veel in schoolse termen. Ze weten niet goed hoe de muziekwereld werkt en waar de juridische valkuilen liggen. Daar moeten hogescholen dringend werk van maken.”

“Wie denkt dat je met een muziekdiploma geen werk vindt, heeft het helemaal mis” - Jef Neve,
alumnus LUCA School of Arts
Kathleen Helsen, alumnus Thomas More Hogeschool

Thomas More Hogeschool

Ambassadeur: Kathleen Helsen, Vlaams volksvertegenwoordiger en onderwijsspecialist
Opleiding: maatschappelijk werk

“Ik studeerde even aan de KU Leuven, maar merkte al snel dat ik daar niet thuishoorde. Bij HISS, het huidige Thomas More, vond ik wel mijn draai. Eindelijk was ik geen nummer meer. De docenten hadden een naam, stimuleerden me en geloofden in mij. Ik bloeide volledig open. Zonder de persoonlijke benadering van een hogeschoolopleiding had ik nooit een diploma behaald. Mijn opleiding was bovendien de perfecte basis om maatschappelijk relevant te zijn en dus aan politiek te doen. Hogescholen staan dicht bij de samenleving en moeten daarin blijven investeren, zonder de persoonlijke aanpak uit het oog te verliezen.”

“Het abstract leren wordt nog te veel opgehemeld. Tijd voor verandering!” - Kathleen Helsen,
alumnus Thomas More Hogeschool
Nejia Adouiri, alumnus Odisee

Odisee Hogeschool

Ambassadeur: Nejia Adouiri, consulent bij Bednet
Opleiding: gezinswetenschappen

“Mijn levensdoel is kinderen helpen. Daarom koos ik voor een opleiding gezinswetenschappen. Vakken zoals psychoanalyse, pedagogiek en gesprektechnieken kon ik meteen toepassen in mijn vrijwilligerswerk, waarbij ik me inzet voor kinderen in kwetsbare situaties. Tijdens mijn studies was ik al moeder van twee, maar de hogeschool hield rekening met mijn specifieke behoeftes van studenten. In het algemeen zie ik wel nog te weinig jongeren met een migratieachtergrond doorstromen naar het hoger onderwijs. Zeker in een multiculturele stad als Antwerpen moet een inclusief beleid voorrang krijgen. Laat hen een dag meedraaien, motiveer hen en toon welke ondersteuningsmaatregelen de hogescholen aanbieden.”

“Diversiteit brengt kleur in het onderwijs en draagt bij tot een warme maatschappij” - Nejia Adouiri,
alumnus Odisee
Koen Timmers, alumnus UCLL

University Colleges Leuven-Limburg (UCLL)

Ambassadeur: Koen Timmers, een van de tien beste leerkrachten wereldwijd
Opleiding: lerarenopleiding

“Biologie en informatica konden mij vroeger het meeste boeien. Zo ontwikkelde ik voor mijn eindwerk een programma dat planten determineert. Een schot in de roos: ik won prijzen en mocht naar Zuid-Afrika. Daar legde ik contacten, volgde ik conferenties en ontwikkelde ik een passie voor het hele Afrikaanse continent. Kort daarna richtte ik het Project Kakuma op in Kenia, waarmee we computers en projectoren opkopen dankzij fondsenwerving. Zo geven 175 leerkrachten vandaag les aan kinderen via Skype. Daarnaast begon ik een onlineplatform voor zelfstudie, met intussen meer dan 20.000 studenten. E-learning en papiervrij studeren zijn de toekomst. In een geglobaliseerde wereld zijn digitalisering en internationalisering de sleutel tot succes.”

“Digitalisering en internationalisering, daar moeten hogescholen op inzetten” - Koen Timmers,
alumnus UCLL
Tjorven Denorme, alumnus Hogeschool VIVES

Hogeschool VIVES

Ambassadeur: Tjorven Denorme, medeoprichter eMenKa
Opleiding: informatica

“Ik studeerde in de jaren 90, dus veel van wat ik toen leerde is vandaag hopeloos voorbijgestreefd. Maar de basisprincipes van het programmeren in RPG, COBOL en C++ komen nog altijd van pas. De programmeertalen evolueerden, maar de manier van denken en handelen niet. Onderweg werd ik zelf ondernemer en nu ben ik mede-eigenaar van eMenKa, een detacheringsbedrijf voor IT’ers met een .NET-specialisatie. We bieden graag stages aan hogeschoolstudenten, maar er kiezen nog te weinig jongeren voor een informaticaopleiding. Dat komt onder meer doordat de kruibestuiving tussen opleidingen niet op punt staat. Zo zouden informatici moeten kunnen leren van marketeers en omgekeerd.”

“We moeten de verschillende opleidingen meer met elkaar in contact brengen en studenten uit hun cocon halen” - Tjorven Denorme,
alumnus Hogeschool VIVES